DEEL 3: Consumeren = gratis parkeren!

Parkeren.JPG

1.     Consumeren = gratis parkeren


1.1.   Waar we niet naartoe willen. 

We horen wel vaker dat de lus van de Stationstraat terug moet worden opengesteld voor auto’s. Op die manier kunnen auto’s voor de daar gesitueerde handelaar parkeren en snel een koopje doen. Dat lijkt ons geen goed idee. Ons centrum moet, zoals andere dappere steden ons voordeden, evolueren naar een autoluw centrum. Er ligt trouwens een grote parking op nog geen 10 meter van diezelfde lus. Op de fruitmarkt kunnen er ongeveer 100 auto’s parkeren. Het idee om de Stationstraat terug open te maken is dus een volgens ons een idefix die we niet als Deus ex machina mogen blijven opwerpen. Door die lus open te stellen zal het centrum niet meer ‘open’ zijn. Neen, die 20 auto’s die daar langs de weg zouden kunnen parkeren gaan volgens ons het verschil niet maken. Gratis parkeren is trouwens ook niet de wonderpil. Op de parking naast het Molenvijverpark kan men reeds gratis parkeren. Hetzelfde geldt voor de parking aan de Limburghal.


1.1.   Waar we wel naartoe kunnen 

Eén, simpel, uniform betalingssysteem voor alle parkeerplaatsen die zich binnen het afgebakende stadscentrum bevinden.

De uitdaging is voor het toekomstig stadsbestuur is de ontwikkeling van een uniform betalingssysteem voor zij die in het centrum parkeren. Eén, simpel, uniform betalingssysteem voor alle parkeerplaatsen die zich binnen het afgebakende stadscentrum bevinden. Is het nu een georganiseerde parking zoals de fruitmarkt of gaat het om parkeren in het maaiveld (langs de weg). Dat zal niet gemakkelijk zijn. Want er zijn verschillende spelers op de parkeermarkt in Genk. Eigenlijk zijn dat er 3 grote. 1. De stad (fruitmarkt en maaiveld), 2. Q-parking (onder de kerk en onder het gemeentehuis) en Shopping 1. Shopping 1 werkt met een jeton, Q-park werkt met een ticket, op de fruitmarkt moet je geld insteken in de parkeerpaal, etc. Dat zijn de organisaties die de parkings beheren[1]. Het zijn diegene die we rond de tafel moet brengen. 

Wanneer we slagen in voorgaande uitdaging en komen tot 1 betalingssysteem, dan kunnen we verder dromen van een aangenaam parkeerbeleid. We mogen daarbij niet bevreesd zijn om eens ‘outside the box’ te denken. Zo dromen we ervan het parkeersysteem om over een andere boeg te gooien: parkeren in de afgebakende stadskern volgt niet meer het algoritme: “hoe langer hoe duurder”, maar wel “hoe meer consumptie hoe goedkoper”. Op die manier kunnen de handelaars hun cliënteel belonen[2]. Als u bij mij komt kopen of consumeren wil ik u daarvoor bedanken en trakteer ik je uitrij ticket. Komt een Hasselaar bij een Genkse handelaar kopen? Dan parkeert hij gratis in Genk. Een eerste proefproject in die zin loopt op dit moment op de fruitmarkt[3]. Het eerste half uur sta je er helemaal gratis en dat kan tot tweemaal worden verlengd tot maximaal anderhalf uur gratis parkeertijd. Deze verlenging kan je bekomen door iets te kopen bij een Genkse handelaar. Deze zal de app op je GSM scannen en je gratis parkeertijd wordt verlengd. Wij dromen ervan dit systeem door te trekken naar alle parkeergelegenheid in Genk. Meer nog, we dromen ervan te werken met parkeermiles. Hoe meer je consumeert in het centrum, hoe meer gratis parkeermiles je krijgt.

Van “hoe langer je staat, hoe meer het kost” naar “hoe meer je consumeert hoe goedkoper het wordt”.

De vraag is natuurlijk wie de gederfde winst van de parkeeropbrengsten van bijvoorbeeld de fruitmarkt of Q-park zal betalen. Dat zijn dan de handelaars, de stad en de consument. Wil je meedoen met het systeem van de parkeermiles, dan betaal je een activeringskost. Daarnaast moeten ook de handelaars samen een groot stuk betalen aangezien het zij zijn die de gratis parkeertijd gaan uitdelen. Daarnaast kan de stad een inspanning doen en bijvoorbeeld 15% van de gederfde winst op zich nemen. Daarnaast mag niet worden vergeten dat zij die niet consumeren of niet werken met parkeermiles hervallen in het huidig betalingssysteem: hoe langer je er staat, hoe duurder het wordt.

Op die manier stimuleren we de consumptie, parkeert de burger gratis, steunt de stad de handelaars en veranderen we de hoofdpremisse van het parkeren. Van “hoe langer je staat, hoe meer het kost” naar “hoe meer je consumeert hoe goedkoper het wordt”. Het gratis parkeren wordt overigens niet voorzien voor iedereen die in Genk werkt of zij die even komen rondhangen. Wel voor zij die een koffie gaan drinken of gaan shoppen. Zij die onze handelaars of horeca steunen mogen goedkoop parkeren en de stad kan hierin financiële steun bieden.

 


[1] Er is natuurlijk ook nog Shopping 3 waar er met 2€ wordt gewerkt.

[2] Logischer wijze geeft de consumptie van 1 koffie niet het recht op 6 uren gratis  parking. 

[3] Dit systeem kan beginnen met parkeertickets, evolueren naar het laten scannen van je consumptiebon en uiteindelijk verder digitaliseren naar volledig gedigitaliseerd systeem van “consumptie-parkeren”.

Tom Smeets