ECONOMIE - financiële stimulans voor multichannel strategie

We evolueren naar een mix van verkoopkanalen.
IMG_0367.jpeg

Naar aanleiding van de recente ‘lockdowns’ in de strijd tegen het Covid-19 virus, werden onze ondernemers in handel en horeca nog eens met de neus op de feiten gedrukt. Het internet is een nuttig en noodzakelijk kanaal in het contact met hun klanten en potentiële klanten.

Dat ondernemers aan het prille begin van de opkomst ‘e-commerce’ argwanend naar dit fenomeen keken, is te begrijpen. Ze zagen dit als een ernstige bedreiging van hun klassiek businessmodel. Intussen is handel via het internet zodanig ingeburgerd, dat we ons haast geen wereld meer zonder kunnen indenken. En toch moeten we vaststellen dat heel wat ondernemers in handel en horeca op geen enkele wijze aanwezig zijn op het internet. Waarmee ze opportuniteiten missen om in contact te treden met hun klanten en potentiële klanten.

De wereld van de e-commerce is in volle evolutie. Niemand kan voorspellen welke richting dit verder uit zal gaan. Maar alles wijst erop dat we evolueren naar een mix van verkoopkanalen om de klant op de meest optimale wijze te bereiken. Het is de klant die bepaalt via welk kanaal hij /zij een aankoop wenst te doen. We spreken van een omni-channel benadering (bricks and clicks, fygitaal winkelen).

Het is aan de ondernemer om te bepalen via welke kanalen hij/zij hun klanten wensen te benaderen en te bedienen. En het is op basis van die keuze dat de ondernemer zijn businessmodel zal ontwikkelen.

ecommerce.jpg
Toelage van de stad voor zij die digitaal shoppen willen aanbieden

Het uitwerken, opzetten en operationeel houden van een multichannel-strategie is een hele uitdaging. Niet alleen qua organisatie, het vergt ook financiële inspanningen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de kleinere, lokale ondernemers er zelden of nooit toe komen om hiermee aan de slag te gaan. Zeker gezien de moeilijke maanden die onze handel en horeca achter de rug hebben, zijn de financiële reserves bij heel wat ondernemers ontoereikend om deze bijkomende investering nog erbij te nemen en volledig zelf te financieren.

Anderzijds kan een ondernemer er niet meer omheen. De toekomst van de retail/horeca ligt in een combinatie van het fysieke en het digitale.

Met een nieuw reglement voor een toelage willen we onze handelaars en horeca uitbaters dan ook ondersteunen in hun ontwikkelingstraject om hen zo goed mogelijk te wapenen voor de toekomst.

2021.02.18 - Digitaal winkelen.jpeg
Toon Vandeurzen